MIDOONY Logo

مروری بر تحلیل های کسب و کار Business Analytics

1400/08/07
مروری بر تحلیل های کسب و کار Business Analytics

کلمه "تحلیل" جایگزین فناوری های خودکار پشتیبانی تصمیم شده است که تحت عناوین مختلفی در گذشته وجود داشته است. در واقع، بسیاری از متخصصین و دانشگاهیان از کلمه تحلیل به جای BI استفاده می کردند.
گرچه بسیاری از نویسندگان و مشاوران آنرا کمی متفاوت، به اینصورت تعریف کرده اند، فرایند اخذ تصمیم قابل اقدام یا توصیه جهت انجام اقدام، بر اساس بینش ایجاد شده از داده های گذشته. موسسه علوم مدیریتی و تحقیق در عملیات (INFORMS) به ابتکاری بزرگ برای سازماندهی و معرفی تحلیل دست زد. طبق گزارش INFORMS، تحلیل عبارتست از ترکیب فناوری رایانه، تکنیک های علم مدیریت و آمار جهت حل مشکلات واقعی. البته سازمان های دیگر هم تفسیرها و برداشت های خود را ارائه کرده اند. بعنوان مثال SAS Institute Inc هشت سطح برای تحلیل پیشنهاد می کند که با گزارشات استاندارد شده یک سیستم رایانه ای شروع می گردد. این گزارشات می گویند در یک سازمان چه در حال رخ دادن است. 
با توسعه ابزارهای گزارشگیری، قادر به پرداش تحلیلی برخط (online analytical processing=OLAP) شدیم که به کاربر اجازه می دهد منبع فرصت ها و تهدید ها را توسط پرس و جو تعیین کند. فناوری های امروزه می توانند هنگام بروز مشکلات عملکردی بصورت خودکار به تصمیم گیرندگان هشدار لازم را بدهند، مثلا وقتی میزان فروش در بازه زمانی خاص بیشتر یا کمتر از یک سطح معین می گردد، یا وقتی موجودی انبار یک محصول از سطح معین کمتر می شود.
تمام این موارد از طریق تحلیل و پرس وجو در داده های جمع آوری شده سازمان امکانپذیز می گردد. سطح بعدی تحلیل، شامل تحلیل آماری برای درک بهتر الگوها می باشد. سپس می توان از این تحلیل ها برای مدلسازی پیش بینی نحوه واکنش مشتریان به یک کمپین بازاریابی خاص یا خدمات و محصولات ارائه شده استفاده کرد. وقتی یک سازمان از آنچه در حال رخ دادن است و آنچه احتمال دارد رخ دهد، دید خوبی داشته باشد می تواند از سایر تکنیک ها برای اخذ بهترین تصمیم در شرایط موجود استفاده نماید. 
این ایده در نگاه به داده ها برای درک آنچه در حال رخ دادن است، آنچه رخ خواهد داد و بهترین نحوه استفاده از آنها، توسط INFORMS با سه سطح تحلیل عنوان گردید. این سه سطح بصورت تحلیل توصیفی (descriptive)، تحلیل پیش بینانه (predictive) و تحلیل تجویزی (prescriptive) شناخته می شوند. شکل زیر دو نمای گرافیکی از این سه سطح تحلیل را نشان می دهد. یک نما مراحل را تا حدی مستقل نشان می دهد و دیگری جهت حرکت از یک تحلیل به دیگری را نمایش می دهد. 

#تحلیل_توصیفی #Descriptive_Analytics
تحلیل توصیفی یا گزارشی برای این است که بدانیم در سازمان چه در حال رخ دادن است  و علل اتفاق چنین رخدادهایی را درک نماییم. اینکار شامل ادغام منابع داده و در دسترس قرار دادن داده های مربوطه می باشد به شکلی که امکان ارائه گزارشات و تحلیل های مناسب فراهم شود. توسعه این زیرساخت داده ای بخشی از فرایند ایجاد انبار داده است. با استفاده از این زیرساخت داده ای می‌توان گزارشات، پرس و جو‌ها و هشدارهای مناسب را توسط ابزارها و تکنیک های گزارشگیری مختلف ارائه نمود. 
فناوری مهمی که در این زمینه نقش اصلی را بازی می کند، مصورسازی است. در حال حاضر با استفاده از جدیدترین ابزارهای مصورسازی،  می توان بینشی قوی درخصوص عملیات سازمان بدست آورد. 

#تحلیل_پیش بینانه #Predictive_Analytics
هدف تحلیل پیش بینانه تعیین این است که در آینده چه ممکن است اتفاق بیفتد. این تحلیل بر اساس تکنیک های آماری و تکنیک های داده کاوی صورت می پذیرد. این تکنیک ها پیش بینی می کنند آیا مشتریان به سمت رقبا سوق می یابند یا خیر (ریزش مشتری Churn)، مشتری در دفعه بعد چه چیزی خریداری می کند و به چه میزان، مشتری به چه تبلیغی واکنش نشان خواهد داد. تعدادی از این تکنیک ها شامل #الگوریتم_های_طبقه_بندی #classification_algorithm هستند.
همچنین می توان از #الگوریتم_های_خوشه_بندی #clustering_algorithm برای تقسیم مشتریان به خوشه های مختلف استفاده کرد، مشتریانی که هدف تبلیغات خاصی بوده اند. در نهایت، می‌توان از تکنیک‌های کاوش (mining) برای تخمین ارتباط بین رفتارهای مختلف در خرید، استفاده کرد. یعنی اگر مشتری محصولی را خریداری کرد، ممکن است چه چیز دیگری همراه آن بخرد؟ چنین تحلیلی به یک خرده فروش جهت توصیه یا تبلیغ محصولات مرتبط کمک می کند. برای مثال، جستجوی محصولی در Amazon.com منجر به پیشنهاد سایر محصولات مشابه می شود که مورد علاقه مشتری است. 

#تحلیل_تجویزی #Prescriptive_Analytics
دسته سوم تحلیل، تحلیل تجویزی نامیده می شود. هدف این تحلیل عبارت است از تشخیص آنچه در جریان است، پیش بینی احتمالی آینده و تصمیم گیری برای حصول بهترین عملکرد ممکن. این گروه از تکنیک ها همواره تحت علوم مدیریتی و تحقیق در عملیات مطالعه می گردند و بطور کلی هدف آنها بهینه سازی عملکرد یک سیستم می باشد. در اینجا هدف ارائه یک تصمیم یا توصیه برای اقدامی خاص است. این توصیه ها می توانند به شکل، انتخاب بله/خیر برای پاسخ یه یک مسئله، تعیین مقداری مشخص (مثلاً قیمت اقلام خاص)، یا ارائه مجموعه کاملی از طرح ها باشد.  این نوع تحلیل بعنوان تحلیل تصمیمی یا معیاری (decision or normative analytics) نیز نامیده می ش
 

#business_analytics

#data_mining

#online_analytical_processing

#OLAP

#BI

 

 

 

نرم افزار همسو

0 1163
دیدگاه کاربران
0 دیدگاه
شما هم دیدگاه خود را ارسال کنید