MIDOONY Logo

مقایسه Microsoft Power BI و Google Data Studio

1400/08/10
مقایسه Microsoft Power BI و Google Data Studio

#Microsoft_Power_BI و #Google_Data_Studio دو ابزار قوی #تحلیل_داده هستند که برای #مصور_سازی_داده های خام و پیچیده استفاده می شوند. اما کدام بهتر است؟

تحلیل و مصورسازی داده ها به گروه های کاری در برنامه ریزی کارها، تهیه پروپوزال پروژه ها و تاثیر روی مشتریان کمک می کند. ابزارهای فوق دو برنامه پرطرفدار برای تحقق این مهارت ها هستند.

همه ابزارهای تحلیل داده مشابه هم نیستند و مجموعه داده های مختلف به ابزارهای متفاوت نیاز دارند. به همین دلیل آشنایی با تفاوت این دو ابزار #هوش_کسب_و_کار ( #Business_Intelligence ) اقدامی معقول است.

Microsoft Power BI چیست؟

ابزار تحلیل و مصورسازی داده از #مایکروسافت است که مقیاس پذیر بوده و برای تحلیل داده پروژه های کوچک، متوسط و بزرگ کارایی و عملکرد بسیار خوبی دارد.

این ابزار در گذشته مورد استقبال گسترده سازمان های بزرگ بود. ولی اخیراً، واحدهای کوچک نیز بدلیل ویژگی های قدرتمند بریدن (slice) و تکه کردن (dice) داده ها جهت حصول بینش های مختلف درخصوص پروژه ها استفاده می شوند.

ابزار فوق دارای رابط کاربری آسانی است. شما می توانید از داده های منابع متعدد برای ایجاد گزارشات مفید استفاده نمایید. Power BI بصورت نرم افزار رایانه شخصی ، برنامه تلفن همراه و برنامه تحت وب و نرم افزار سرور شبکه در دسترس است.

Google Data Studio چیست؟

ابزاری با کاربری آسان است که هر کسی می تواند از آن برای مصورسازی زیبای داده ها طی چند دقیقه استفاده کند. این ابزار می تواند بطور خودکار گزارشات خیره کننده و روشنگرانه ای بدون نیاز به اقدامات دستی زیاد ارائه دهد.

ابزار فوق یک برنامه ابری است که بر روی مرورگرهای وب مطرح مانند کروم، فایرفاکس و سافاری اجرا می شود. همچنین دارای مجوز استفاده رایگان برای استفاده شخصی یا تجاری نیز می باشد. می توانید از نمودارهای مختلفی مانند Bar, Pie, Line, Area, Scatter استفاده نمایید که به گزارشات شما ارزش می دهند.

بعلاوه، انتقال اطلاعات در این ابزار مشابه Google Drive، Google Docs است. بنابراین، وقتی برای اولین بار شروع به استفاده از ابزار فوق می کنید، به صرف وقت زیادی نیاز ندارید.

مقایسه امکانات

هر دو این ابزارها به کاربران برای مصورسازی بامعنا و حرفه ای داده کمک می کنند. با این حال، تفاوت های اساسی در نحوه کارکرد این ابزارها وجود دارد. در ادامه مقایسه ای بین برخی از ویژگی های ابزارهای فوق ارائه شده است:

1. منابع ورودی داده

Power BI imports

Power BI بیش از 500 منبع داده را پشتیبانی می کند. در زیر انواع منابع داده برای ارتباط با این ابزار بیان شده است:

  • فایل: شامل Excel، XML، JSON، PDF، شیرپوینت و ...
  • پایگاه داده: شامل SQL Server، Oracle، MySQL، Amazon Redshift و ...
  • بستر Power: شامل مجموعه ها و جریان های داده Power BI
  • Azure: شامل پایگاه های داده Azure
  • خدمات آنلاین: دریافت داده ها از بسترهایی مانند GitHub، Salesforce، Asana و ...
Power BI Online Services

 

2. کارکردها

Power BI برای تحلیلگران داده سطح مبتدی تا پیشرفته مناسب است و دارای امکانات زیادی برای دستکاری داده ها می باشد. همچنین دارای مولفه های مختلف مصورسازی داده مانند نمودارها، جداول و گراف ها است و بطور خودکار هشت بار در روز بروز می شود.

Data Studio ویژگی های کمتری دارد و فقط یک برنامه مصورسازی داده است. با این حال، موتور BI آن ویژگی قدرتمندی است که هیچ تاخیری در مصورسازی داده ها ندارد، حتی برای مجموعه داده های خیلی بزرگ. این برنامه منابع داده را هر 12 ساعت بروز می کند.

3. ویرایش داده های خام و سفارشی سازی

ویژگی Power Query در Power BI مشابه اکسل است که می توان داده ها را قبل از اتصال منبع داده ویرایش نمود. می توان اقداماتی نظیر مرتب سازی، فیلتر و پاکسازی داده ها، و تغییر نام ستون ها را انجام داد.

Power BI همچنین امکاناتی برای مصورسازی سفارشی داده ها داراست که تعدادی از آنها عبارتند از:

  • جایگزینی یک بعد یا معیار اندازه گیری
  • درج یا حذف راهنمای نمودارها
  • مقایسه معیارهای اندازه گیری مختلف

 

شما در Data Studio نمی توانید منبع داده را ویرایش کنید و برای پاکسازی داده های خام باید از Excel یا Google Sheets استفاده نمایید. گرچه، اگر به منابع داده مانند Google Analytics یا Google Ads متصل شوید، داده های خام نیازی به قالب بندی ندارند.

در Data Studio تقریباً تمام عناصر گزارشات را می توان سفارشی کرد. با کلیک روی نمودار یا جدول، منویی باز می شود که می توان داده ها و استایل آنها را از این منو سفارشی نمود.

4. مصورسازی داده اشتراکی

اشتراک گزارشات در Power BI کار پیچیده ای است. شما نمی توانید گزارشی را مستقیماً از نسخه رایانه ای نرم افزار به اشتراک بگذارید ولی امکان انتشار گزارش از طریق سرویس Power BI وجود دارد. گرچه، نسخه تلفن همراه برنامه امکان می دهد داشبورد یا گزارش را مستقیما به اشتراک بگذارید.

از طرف دیگر، به اشتراک گذاری گزارش در Data Studio آسان است و از طریق درج ایمیل یا ایجاد یک لینک اشتراکی امکان پذیر است. دریافت کننده گزارش نیازی به پرداخت هیچ هزینه ای ندارد زیرا Data Studio یک ابزار رایگان است.

5. سهولت استفاده

کاربران برای استفاده موثر از Power BI باید با مبانی استخراج (extract)، تبدیل (transform)، و بارگذاری (load) یا فرایند #ETL آشنا باشند. ETL برای کار با PowerQuery ضروری است.

همچنین باید زبان #DAX را برای معیارها و شاخص ها، مدل سازی داده ها و ... بدانید. بطور خلاصه، برای کار با Power BI باید آموزش هایی را پشت سر بگذارید.

برعکس، Data Studio یک بستر بدون نیاز به کد است که همه می توانند از آن استفاده کنند. اگر ایده اولیه ای در مورد جداول، کارت های امتیازی و نمودارها دارید، می توانید کار با این ابزار را شروع نمایید. می توانید با اتصال منبع داده و استفاده از ویجت ها مصور سازی حرفه ای داده ها را انجام دهید.

6. منابع اجتماعی و برخط

بستر اجتماعی Microsoft Power BI یک پایگاه دانش بزرگ برای یادگیری و رفع ابهامات در مورد Power BI است. این بستر تم ها، زمینه های داده ای، ایده های بصری سفارشی و محتواهایی برای توسعه دهنده ها ارائه می نماید.

بطور مشابه، Data Studio هم دارای یک بستر اجتماعی قوی است که دسترسی به ویجت های مختلف مصور سازی را فراهم می نماید. برای محتواهای یادگیری می توان از Data Studio Help Center استفاده کرد.

7. سازگاری با تلفن های همراه

Power BI دارای نرم افزارهای مختص تلفن های هوشمند با سیستم عامل اندروید، ویندوز و iOS است. می توان کارهای زیادی در برنامه های تلفن همراه آن انجام داد که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

  • مصور سازی گزارشات
  • فیلتر داده های گزارشات
  • افزودن یادداشت به گزارشات
  • دریافت اعلانات و ارائه هشدارهای لازم
  • کشف داده ها
برعکس، Data Studio نرم افزار تلفن همراه ندارد. مصور سازی گزارشات با استفاده از مرورگر تلفن همراه امکان پذیر است ولی ویرایش گزارشات چالش برانگیز است.

 

تحلیل و مصور سازی داده ها بصورت هوشمند

استفاده از Power BI یا Data Studio به هدف شما از تحلیل و نمایش داده ها بستگی دارد. اکثر گروه های کاری از هر دو ابزار استفاده می کنند.

وقتی به ارسال گزارشی سریع و ساده برای مشتری درخصوص یک پروژه نیاز دارید، از Data Studio استفاده کنید. اما، اگر نیاز دارید با بریدن (slice) و تکه کردن (dice) داده ها پیش بینی های متفاوتی درخصوص آن پروژه ارائه دهید، Power BI ابزار مناسبی است.

#Data_Warehouse

#Data_Analytics

#Power_BI

#Data_Studio

#Cloud_Computing

#Cloud

#microsoft

#Google

#گوگل

#داده

 

 

 

نرم افزار همسو

0 1118
دیدگاه کاربران
0 دیدگاه
شما هم دیدگاه خود را ارسال کنید