MIDOONY Logo

راهنمای نصب و پیاده سازی چندین نمونه وردپرس (Installing Multiple WordPress Instances)

1402/07/29
راهنمای نصب و پیاده سازی چندین نمونه وردپرس (Installing Multiple WordPress Instances)

اگر به چندین نمونه وردپرس (multiple #WordPress instances) نیاز دارید، سه نوع نصب بر اساس معماری سیستم یا ترکیبی از نمونه ها و پایگاه های داده #وردپرس وجود دارد :

  1. شبکه چند سایتی وردپرس (WordPress Multisite Network): یک نمونه وردپرس (با چندین وب سایت ایجاد شده در یک نمونه WP) که با یک نمونه پایگاه داده کار میکنند.
  2. تک پایگاه داده ای (Single Database): چندین نمونه وردپرس که با یک نمونه پایگاه داده کار میکنند.
  3. چندین پایگاه داده ای (Multiple Databases): چندین نمونه وردپرس که هرکدام  با پایگاه داده خود کار می کنند.
multiple WordPress instances and multisite database layout

اجازه بدین ابتدا به نوع سوم نگاه کنیم، چند نمونه وردپرس با چندین پایگاه داده، زیرا فرآیند نصب آن همانند یک نمونه وردپرس است.

چند نمونه وردپرس با چندین پایگاه داده (Multiple Databases)

در این روش برای هر نمونه ای که قصد نصب دارید به یک پایگاه داده #MySQL جداگانه نیاز است.
برای اطمینان از اتصال هر نمونه وردپرس به پایگاه داده مناسب، باید اطلاعات آن را به فایل wp-config.php اضافه کنید. خطوطی که باید تغییر کنند به شرح زیر است:

define('DB_NAME', 'wordpress');    // The name of the database
define('DB_USER', 'username');     // Your MySQL username
define('DB_PASSWORD', 'password'); // The users password
define('DB_HOST', 'localhost' );  // The host of the database

DB_NAME نام پایگاه داده ایجاد شده برای آن سایت ای هست که در سرور DB_HOST میزبانی می شود و MySQL بر روی آن نصب می باشد. اگر از کاربر(user)های متفاوتی برای هر پایگاه داده استفاده می کنید، «DB_USER» و «DB_PASSWORD» را نیز ویرایش کنید.

هر فایل wp-config.php را می بایست در دایرکتوری root/installation خاص خود آپلود و نصب را اجرا کنید. برای اطلاعات بیشتر به راهنمای نصب وردپرس مراجعه کنید.

چند سایتی (Multisite)

اگر می خواهید چندین #سایت از وردپرس استفاده کنند، می توانید از ویژگی multisite برای ایجاد چیزی که به عنوان شبکه ای از سایت ها (network of sites) نامیده می شود استفاده کنید. ویژگی چند سایتی (multisite) شامل نصب یک نمونه وردپرس و یک پایگاه داده است.

به نظر می رسد ویژگی چند سایتی ( #site ) ساده تر از انواع دیگر نصب های متعدد وردپرس باشد، اما ملاحظات و محدودیت هایی نیز وجود دارد. برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله زیر مراجعه کنید:

ایجاد شبکه ای از سایت های وردپرس (Create A Network)

چندین نمونه وردپرس با یک پایگاه داده واحد (Multiple WordPress Instances with a Single Database)

مانند راه حل چند پایگاه داده (Multiple Databases) که در بالا توضیح داده شد، فایل wp-config.php برای هر نصب متفاوت خواهد بود. اما در این مورد، تنها یک خط برای هر سایت نیاز به ویرایش می باشد:

$table_prefix = 'wp_'; // example: 'wp_' or 'b2' or 'mylogin_' 

به طور پیش فرض، وردپرس پیشوند جدول wp_ را به جداول پایگاه داده MySQL خود اختصاص می دهد، اما این پیشوند می تواند هر چیزی باشد که شما انتخاب می کنید. این به شما امکان می دهد برای هر سایتی در پایگاه داده خود شناسه های منحصر به فردی ایجاد کنید. برای مثال، فرض کنید سه سایت برای راه‌اندازی دارید، با نام‌های Main، Projects و Test. شما باید پیشوند wp_ را در فایل wp-config.php هر سایتی را جایگزین کنید. مثلا برای نمونه ای که گفته شد فایل wp-config.php در هر سایت به شکل زیر تنظیم میگردد:

Main site:
$table_prefix = 'main_';
Projects site:
$table_prefix = 'projects_';
Test site:
$table_prefix = 'test_';

همانطور که اشاره شد، می توانید از پیشوندی که خودتان ساخته اید استفاده کنید. موارد ارائه شده در اینجا فقط برای مثال هستند.

هر فایل wp-config.php را در دایرکتوری root/installation خاص خود آپلود و نصب را اجرا کنید. برای اطلاعات بیشتر به نصب وردپرس مراجعه کنید.

برای امنیت بیشتر می توانید چندین کاربر را به یک پایگاه داده اضافه کنید و به هر نمونه وردپرس کاربر MySQL مربوطه را اختصاص دهید.

چندین پایگاه داده، کاربران یکسان(Multiple Databases, Same Users)

شما می‌توانید از پایگاه کاربری(userbase) یکسانی برای همه سایت های خود روی یک دامنه نیز استفاده کنید، این کار را با تعریف CUSTOM_USER_TABLE و در صورت تمایل ثابت های‌ CUSTOM_USER_META_TABLE برای اشاره به جدول‌های wp_your_site_users و wp_your_site_usermeta انجام دهید.

شما می توانید نحوه تعریف جدول های  User و Usermeta در فایل wp-config.php را درمقاله زیر قسمت Custom User and Usermeta Tables پیدا کنید:
 
1 442
دیدگاه کاربران
0 دیدگاه
شما هم دیدگاه خود را ارسال کنید